Колко струва модерното изкуство в България ?


Повечето от големите български творци през времето на двадесетгодишният преход ни напуснаха от този свят завинаги,а техните достойни заместници се броят на пръсти. Днес трябва да живеем във време на тотална подмяна на ценностите и белезите за тази подмяна са най-добре осезаеми в сферата на изкуството и културата.В разцвет се намира грозното,безвкусното и защитаваното с много витиевати думи на автора творение.Модерното гуру,подобно на някой Кашпировски от екрана умело зомбира беззащитният зрител и формира вкусове и търсене,неприсъщи за ценностите на естетиката.Примерите в това отношение около нас има стотици.Изкуствено създадените звезди в поп-фолк музиката,художниците с повече талант за оратори,отколкото за художници,спортисти с повече талант за бохемски живот в кръчмите,октколкото за професионални успехи на терена,архитектите идеолози на така нареченият постмутренският барок и така нататък.Логично е да се поставя въпросът кой е виновен за да се стигне дотук и като отговор изниква старата пословица „Рибата се вмирисва откъм главата“. Няма нормални условия за създаване,формиране и развитие на нови таланти в правилната за тях посока.Кризата в духовната сфера трудно може да се прикрие с инцидентни положителни инициативи,дори и когато те са с подкрепата на държавата,защото казано е че „Една птичка пролет не прави“. Криворазбраното усещане за модерност създаде в професионалните среди надпревара в областта на посредственото и мързеливо създадено изкуство.Изкуство създадено по произволно привнесен шаблон,изкуство създадено без много болка и изкуство създадено без истинска любов към изкуството. Другият порок е криворазбраната теория за търсенето и предлагането,която в побългареният й вид представлява образно казано опит за превъзпитание на потребителя до степен в която той да започне да си купува това,което всъщност най-много мрази.Как се постига това ли ?Ежедневно сме подложени на непрекъснат медиен обстрел от манипулативни светски и експертни колонки които коронясват поредното ново културно величие.Да си модерен автор днес означава да си най-популярен с нещо,което няма никаква връзка с професията ти.Така ако си певица в една толкова враждебна среда,не можеш да си спечелиш фенове само с гласа си.Трябва първо да забъркаш някоя мръсна интрига,която да раздухаш „неволно“ из медиите и изведнъж всички започват да те уважават.Ако си художник няма да навреди на имиджа ти ако се прочуеш като побойник,като пребиеш някой честен полицай или ако не ти стиска изборът е да станеш клеветник или доносник за някое разузнаване.Това, разбира се,не е съвет,а по скоро дилема когато нещата са оставени на самотек.Във враждебна среда,където средствата не са много хората които искат да се задържат често са готови на всичко.

6 коментара:

  1. Стоян22.4.10

    Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  2. Радо24.4.10

    В България всичко е наопаки,нали знаете как се взимат дипломите за висше образование,а после искате да получите качество срещу една диплома с невярно съдържание.Тази хартийка не може да създава качество.Нещо повече тя винаги е внушителен пропуск на некадърниците за вход в света на изкуството.Авторите имат авторски права и авторски задължения да възпитават народа,не да го осакатяват.

    ОтговорИзтриване
  3. софиянец11.5.10

    Пак питам някой знае ли кой е автор на Симон Боливар на снимката?Обходих интернет и не пише нищо.Защо изглежда ненаред?Скулптора не си е писал името.

    ОтговорИзтриване
  4. Гинка15.5.10

    Вандалите от провинцията как са счупили кончето в Студентски град ! Това е от липса на култура и възпитание.Децата ще си извадят очите от стърчащите железа.Йорданка Фандъкова не ги ли е видяла?

    ОтговорИзтриване
  5. Рафаел ми22.5.10

    Софиянец,на Георги Чапкънов е Боливар.Сега всичко е от него.Не се вижда постамента колко е несъразмерен спрямо скулптурата.Това също много дразни.

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен22.10.10

    Постамента става в друго е проблема.

    ОтговорИзтриване